Czujniki dymu do biura

Wybuch pożaru to duże zagrożenie dla osób znajdujących się w budynku objętym tego typu niebezpieczeństwem. Pomieszczenia biurowe często wyposażone są w sprzęty wyprodukowane z tworzyw sztucznych, które w wyniku...
Male Electrician With Screwdriver Repairing Fire Sensor

Wybuch pożaru to duże zagrożenie dla osób znajdujących się w budynku objętym tego typu niebezpieczeństwem. Pomieszczenia biurowe często wyposażone są w sprzęty wyprodukowane z tworzyw sztucznych, które w wyniku spalania mogą emitować szkodliwe związki. Szybko rozprzestrzeniający się ogień oraz powstający wtedy dym często powodują panikę wśród zgromadzonych, a jeśli dodatkowo odcinane jest oświetlenie podstawowe, nietrudno o tragedię.

Im wcześniej pracownicy biura dowiedzą się o zagrożeniu, tym więcej czasu będą mieli na bezpieczne opuszczenie budynku, stąd też warto w tego typu pomieszczeniach montować specjalne detektory dymu i ognia które odpowiednio wcześniej wykryją pożar. Jakie są ich rodzaje i które sprawdzą się najlepiej?

Czujniki dymu i ciepła

Czujniki dymu to urządzenia mające na celu wykrycie pożaru, które reagują na pojawiający się w pomieszczeniu dym. Zależnie od rodzaju zastosowanych rozwiązań wyróżnić można czujniki optyczne, w których zamontowane są dwie fotodiody. Jeśli emitowana przez nie wiązka światła zostanie rozproszona przez pojawiający się w pomieszczeniu dym, alarm zostaje uruchomiony.

Inny rodzaj czujki pożarowej to detektor jonizacyjny reagujący na zakłócenie przepływu jonów pomiędzy dwoma elektrodami, które rozprasza dym. Istnieją również urządzanie wykorzystujące kilka technologii, co zapewnia większą skuteczność i pozwala wykryć nawet obecność czadu (tlenku węgla CO) w powietrzu. Warto wspomnieć, że oprócz czujników reagujących  na pojawienie się dymu, nie brakuje również detektorów uruchamiających alarm pod wpływem podwyższenia temperatury powietrza w pomieszczeniu tzw. czujniki ciepła. Mogą one reagować na nagły wzrost ciepła albo lub na przekroczenie ustalonej wcześniej temperatury.

Na co zwrócić uwagę podczas wybierania czujek przeciwpożarowych?

Jedną z kluczowych kwestii, jakie należy wziąć pod uwagę poszukując odpowiednich czujek przeciwpożarowych do biura jest zasilanie. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest wybór urządzenia działającego dzięki energii z sieci elektrycznej połączonej z akumulatorami lub bateriami. Dzięki temu czujki działają nieprzerwanie, nawet w razie wyłączenia prądu z powodu pożaru albo awarii. Ważne jest również aby wybrane czujki posiadały szerokie spektrum wykrywania pożarów od powolnego spalania drewna, poprzez spalanie się cieczy palnych, aż do tlenia lub spalania się materiałów syntetycznych. Odpowiednie informacje producent powinien zamieścić w karcie katalogowej danego urządzenia. Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto też sprawdzić jak głośny sygnał alarmu emituje urządzenie do którego podłączymy wybrane czujki. Oprócz tego należy zweryfikować czy wybrane urządzenia i detektory mają odpowiednie certyfikaty potwierdzające ich jakość.

Systemy sygnalizacji pożarowej

W dużych budynkach użyteczności publicznej sprawdzają się systemy sygnalizacji pożarowej oferowane m.in. przez firmę Awex. Podłączenie poszczególnych czujek dymu, ciepła itp. do centrali pozwala lepiej kontrolować ich pracę, a w razie potrzeby rozbudować cały system o kolejne moduły i przystosować go do zmieniających się warunków.

Kategorie
Instalacje
Brak komentarzy

Zostaw komentarz

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Podobne wpisy