Sekret biura przyjaznego pracownikom

Biuro przyjazne pracownikom to korzyść nie tylko dla zatrudnionych osób, ale również dla pracodawcy. W takim miejscu pracuje się przyjemniej, a tym samym – skuteczniej. Przygotowanie takiej przestrzeni wcale...

Biuro przyjazne pracownikom to korzyść nie tylko dla zatrudnionych osób, ale również dla pracodawcy. W takim miejscu pracuje się przyjemniej, a tym samym – skuteczniej. Przygotowanie takiej przestrzeni wcale nie jest trudne. Wystarczy przestrzegać kilku zasad.

Otoczenie ma bardzo duży wpływ na jakość pracy i jej efektywność. Jeśli pracownicy muszą przebywać w miejscu, w którym nie czują się dobrze, to będą stale się rozpraszać i nie będą umieli skupić się na zawodowych obowiązkach, nie wspominając o tym, że nikt nie będzie chętnie przychodził do takiego miejsca. Z tego właśnie powodu coraz większy nacisk kładzie się na kwestie ergonomii miejsca pracy. Badania dowodzą, że ergonomiczna przestrzeń biurowa zwiększa wydajność pracowników o co najmniej 11%. Jak zaprojektować takie biuro? Najlepiej skoncentrować się na następujących kwestiach:

Odpowiednie wyposażenie

Odpowiednio dobrane meble biurowe mają kluczowe znaczenie dla komfortu pracy i ergonomii. Pracownicy biurowi spędzają 95% czasu przy komputerach. Źle dobrane biurko lub fotel mogą spowodować poważne dolegliwości, takie jak urazy układu kostno-mięśniowego (jest to 34% chorób pracowników biurowych) czy zespół cieśni nadgarstka. Dlatego najlepiej stawiać na biurka, których wysokość blatu można łatwo regulować, podobnie jak w przypadku foteli. Nie warto tutaj oszczędzać na wyposażeniu i najlepiej zaopatrzyć się w produkty renomowanych producentów. Przykładem są wysokiej jakości biurka komputerowe znanej firmy AJ Produkty, które łączą wysoką funkcjonalność i ergonomię. Zostały one zaprojektowane z dbałością o nawet najmniejszy detal. W asortymencie AJ Produkty znajdziemy szeroką gamę biurek, dlatego bez problemu można dobrać odpowiedni model do naszych potrzeb. Ważne jest także to, że produkty oferowane przez tego producenta są bardzo trwałe. 

Naturalne oświetlenie i świeże powietrze

Właściwe oświetlenie i świeże, czyste powietrze to kolejne dwie istotne kwestie, które trzeba koniecznie wziąć pod uwagę, gdy chcemy przygotować przyjazną pracownikom przestrzeń biurową. Chodzi przede wszystkim o to, aby dostarczyć jak najwięcej naturalnego światła. Jest to korzystne z jednej strony dla pracodawcy (ze względów ekonomicznych), a z drugiej –pracownika (światło słoneczne sprawia, że w skórze powstaje witamina D, poza tym korzystnie wpływa na samopoczucie). Z tego powodu najlepiej wybrać biuro usytuowane od strony południowej lub zachodniej – w ten sposób będzie można najdłużej korzystać ze światła słonecznego. Do tego oczywiście trzeba zapewnić pracownikom również oświetlenie sztuczne o natężeniu co najmniej 500 lx (najlepiej sprawdzi się punktowe oświetlenie LED).

Nie mniej ważne jest powietrze. Pracodawca musi zadbać o sprawnie działającą wentylację i klimatyzację. Nieustanna wymiana powietrza jest bardzo ważna dla zdrowia pracowników. Trzeba jednak pamiętać o regularnych przeglądach wentylacji i o czyszczeniu klimatyzacji, aby wyeliminować zabrudzenia i szkodliwe mikroorganizmy.

Wprowadzenie zasady otwartych drzwi

Przyjazne biuro to również takie, w którym eliminuje się bariery. Chodzi tu również o bariery oddzielające przełożonych od pracowników. W Stanach Zjednoczonych coraz modniejsze staje się stosowanie zasady „otwartych drzwi”. Przełożeni są zawsze „pod ręką”, więc na bieżąco mogą konsultować różne problemy. Drzwi do ich gabinetu pozostają szeroko otwarte, przedłużając niejako przestrzeń biura dostępną pracownikom. To pomaga konsolidować zespół i wprowadza pozytywną atmosferę w miejscu pracy.

Strefa relaksu

Coraz więcej firm wychodzi z założenia, że dobry pracownik musi być zrelaksowany. Stąd moda na różnego rodzaju strefy relaksu w biurach. Ten trend przyszedł do nas z Krzemowej Doliny i z dużych firm technologicznych (np. Google). Najczęściej taka strefa to wydzielone pomieszczenie, gdzie można nie tylko zjeść lunch, ale także odpocząć, pograć w bilard, gry na konsoli itp. Wyposażenie takiej strefy powinno oczywiście zależeć od możliwości finansowych pracodawcy i od dostępnej przestrzeni. Warto jednak pamiętać, że nawet wydzielone pomieszczenie z wygodnymi kanapami może umożliwić wystarczający poziom komfortu. Nie ma konieczności umieszczania tam stołu bilardowego czy dużego telewizora.

Sekret biura przyjaznego pracownikom opiera się tak naprawdę na rozumieniu potrzeb pracowników i na wychodzeniu tym potrzebom naprzeciw. Pracodawca powinien pamiętać, że tworząc otoczenie funkcjonalne, ergonomiczne i wygodne, inwestuje przed wszystkim w efektywność pracownika i w swoją firmę.

Kategorie
Budowa domuRemont
Brak komentarzy

Zostaw komentarz

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Podobne wpisy

  • Tanie agregaty prądotwórcze – hit czy kit?

    Dostęp do elektryczności we współczesnym zachodnim świecie jest czymś normalny. Mamy oświetlone pokoje, ogrody. Korzystamy z lodówek, pralek, czy telewizorów, które wymagają stałego napięcia 230 V. Jednak czasami, w...
  • Jak wygląda budowa domu szkieletowego?

    Popularność, jaką zyskują współcześnie domy szkieletowe jest imponująca – ich zalety docenia wielu inwestorów, którzy właśnie takie konstrukcje stawiają na swoich działkach. Budowa domów szkieletowych rzeczywiście wiąże się z...
  • Kiedy sięgnąć po spawarkę inwertorową?

    Realizacja prostych prac konstrukcyjnych i remontowych z wykorzystaniem prostych w obsłudze urządzeń spawalniczych, takich jak spawarki inwertorowe to minimalizacja kosztów budowy/remontu domu i znaczna oszczędność czasu. Dzięki niewielkiej spawarce...
  • Betoniarka. Jak wybrać najlepszą?

    Betoniarka to jeden z najważniejszych sprzętów na każdej budowie. Jak jednak wybrać model dostosowany do naszych potrzeb? Które cechy betoniarki są kluczowe przy podejmowaniu decyzji? Budowa lub rozbudowa domu...